Η Θεοτόκος στη Βυζαντινή Τέχνη
του Τρύφωνος Τσομπάνη,
Λέκτορος Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ
Είναι ανθρωπίνως αδύνατον να προσπαθήσει κανείς, σε ένα σύντομο
κείμενο ενός περιοδικού, να ασχοληθεί με το πρόσωπο της Κυρίας Θεοτόκου,
για την οποία εγράφησαν πάμπολλα και σοφά, από ανθρώπους μεγάλου
πνευματικού διαμετρήματος και αγίους Πατέρες της Εκκλησίας. Εδώ πολλές
φορές σταματούν και τα λόγια των ποιητών: «ω Εσύ των ουρανών η Πλατυτέρα, που αγκάλιασες τα έθνη και τους λαούς των λαών και των εθνών η θεία Μητέρα, π’ όλους της γης ξεχείλισες τους ναούς».(Σικελιανός)
Το ζήτημα της εικονογραφικής απόδοσης της Θεοτόκου στη βυζαντινή
ζωγραφική αναμφίβολα σημάδεψε την επιστημονική σκέψη και ζωή πολλών
ειδικών υπάρχει πλουσιότατη βιβλιογραφία για το θέμα, για όσους θα
ήθελαν να εγκύψουν περισσότερο.
Εδώ απλώς θα αναφέρουμε τους εικονογραφικούς τύπους που διαμόρφωσε η
αγιογραφική-καλλιτεχνική παράδοση στον χώρο της ορθόδοξης Ανατολής.
Η παράδοση και η υμνογραφία της Εκκλησίας μας παραδίδει ότι την πρώτη
εικόνα της Παναγίας ζωγράφισε ο ευαγγελιστής Λουκάς και πολλές περιοχές
καυχώνται για εικόνες που κατέχουν και είναι έργα του αγίου Λουκά. Η
αλήθεια είναι ότι από τις σωζόμενες σήμερα εικόνες οι περισσότερες
ανάγονται στην εποχή του Ιουστινιανού και ελάχιστες στον 3ον αιώνα.



Ο εικονογραφικός τύπος της Οδηγήτριας δημιουργήθηκε μετά την
Εικονομαχία, όμως η υμνογραφική πληροφορία θέλει την παράσταση να
δημιουργείται από τον ευαγγελιστή Λουκά καθώς ψάλλουμε: «άλαλα τα χείλη
των ασεβών των μή προσκυνούντων την εικόνα σου την σεπτήν την
ιστορηθείσαν υπό του αποστόλου, Λουκά ιερωτάτου την Οδηγήτριαν». Η
μεταβυζαντινή τέχνη εικονίζει τον ευαγγελιστή Λουκά να ζωγραφίζει την
εικόνα της Θεοτόκου της Οδηγήτριας, η οποία βέβαια πήρε το όνομά της από
το γεγονός ότι βρισκόταν η θαυματουργή εικόνα Της στη Μονή των Οδηγών
στην Κωνσταντινούπολη και κυρίως για να δηλώσει τον καθοδηγητικό ρόλο
της Παναγίας στη ζωή των πιστών, καθώς δείχνει με το δεξί χέρι τον
Χριστό, ως τη μοναδική σωτηρία. Ο Φώτης Κόντογλου, περιγράφοντας την
εικόνα λέει: «παριστάνεται γυρισμένη ελαφρώς προς τα αριστερά, με
κεφαλήν ορθίαν. Με το αριστερό χέρι Της κρατεί τον Χριστόν και το δεξιόν
το έχει ακουμβισμένον σεμνώς επί του στήθους. Εις τας αρχαιοτέρας
εικόνας το δεξιόν χέρι είναι περισσότερον όρθιον. Ο Χριστός ζωγραφίζεται
ως παιδίον τριετές, πλην με έκφρασιν ωρίμου ανδρός, κατά τον λόγον του
Παύλου που λέγει: «εις άνδραν τέλειον, εις μέτρον ηλικίας του πληρώματος
του Χριστού», συμπληρώνει δε ο Κόντογλου πως ο χαρακτήρ της Θεοτόκου
της Οδηγήτριας είναι αυστηρός, δογματικός, και ιερατικός. Μία έρευνα θα
επιβεβαιώσει τη θέση του Κόντογλου, όπου πράγματι θα βρούμε την Παναγία
να ιστορείται σοβαρή, επίσημη, καταδεχτική και καλωσυνάτη, το χέρι Της
σε στάση δεήσεως αλλά και δείξεως συγχρόνως, τυλιγμένη στο μαφόριό Της
με τα χρυσά κρόσια ως: «βασίλισσα, εν ιματισμώ διαχρύσω, περιβεβλημένη,
πεπικοιλμένη, εν κροσσωτοίς χρυσοίς περιβεβλημένη» κατά τον ψαλμωδό.
Χαρακτηριστικό του εικονογραφικού αυτού τύπου είναι ο μνημειακός
χαρακτήρας, η κατανομή των όγκων, η εξισορροπημένη σύνθεση των μορφών, η
επίσημη στάση που εναρμονίζεται με την ηρεμία που εκπέμπει η μορφή της
Παναγίας, στοιχεία που καθιερώνονται σε όλες σχεδόν της εικόνες του
ιδίου τύπου. Πρέπει δε να τονίσουμε πως ο εικονογραφικός αυτός τύπος
καθιερώθηκε και έγινε αγαπητός από πολλά αγιογραφικά εργαστήρια σε όλον
τον ορθόδοξο κόσμο.

Η Παναγία η Γλυκοφιλούσα είναι ένας άλλος εικονογραφικός τύπος,
ιδιαίτερα αγαπητός, που απαντάται σε τοιχογραφίες και φορητές εικόνες. Η
Παναγία είναι ντυμένη, όπως στην Οδηγήτρια, το ίδιο και ο Χριστός ο
οποίος κάθεται στο δεξί ή αριστερό χέρι της Μητέρας Του και με μία
κίνηση όλο τρυφερότητα προσπαθεί να αγκαλιάσει και να χαϊδέψει τη Μητέρα
Του. Τα μεγάλα εκφραστικά μάτια της Παναγίας κοιτούν προς τον Χριστό με
βλέμμα στοργής, αλλά και γεμάτα σκέψεις για το μελλούμενο πάθος του
Υιού Της, βυθισμένο σε μύχιους καημούς. Στο σφιχταγκάλιασμα των δύο
μορφών συνυφαίνεται η ουσία της Σάρκωσης και του Πάθους που μεγαλύνουν
την Θεοτόκο. Παρόμοιο θέμα με τον Χριστό καθήμενο στην αγκαλιά της
Παναγίας, κρατώντας το χέρι Της και δύο άγγελοι στο πάνω μέρος της
εικόνας, οι οποίοι κρατούν τα σύμβολα του πάθους, ιστορούν τον τύπο της
Παναγίας του Πάθους. Ο τύπος αυτός εμφανίζεται από τον 12ο αιώνα και
ολοκληρώνεται εικαστικά κατά τον 15ο αιώνα, από τους Κρητικούς ζωγράφους
της εποχής. Η δημιουργία του αποδίδεται στον Ανδρέα Ρίτζο που
ζωγραφίζει συχνά το θέμα. Προδρομική, θα λέγαμε μορφή του θέματος θα
μπορούσε να θεωρηθεί η Παναγία η Αρακιώτισσα στα Λαγουδέρα της Κύπρου.
Χαρακτηριστικό της παράστασης η στροφή της κεφαλής του Χριστού προς τον
άγγελο που φέρει τα σύμβολα του πάθους Του. Ο τύπος της Παναγίας της
Ελεούσης αντιγράφει -θα λέγαμε- τον προηγούμενο τύπο, με σχετική
διαφοροποίηση στη στάση του σώματος του Χριστού, που εδώ είναι
στραμμένος προς τη Μητέρα Του. Για το επίθετο Ελεούσα, πιθανολογείται
πως προέρχεται από λατρευτική εικόνα του ναού της Παναγίας της Ελεούσης,
που ίδρυσε στην Κωνσταντινούπολη ο Ιωάννης Κομνηνός. Η Παναγία η
Βρεφοκρατούσα είναι τύπος ευρύτατα διαδεδομένος, έχει όλα τα εικονιστικά
στοιχεία της Ελεούσης, η θέση του Χριστού ποικίλλει από εικόνα σε
εικόνα· άλλοτε τον κρατεί η Παναγία στ’ αριστερά Της και άλλοτε στα
δεξιά. Στο θέμα υπάρχει μία οπτική επικοινωνία μεταξύ Παναγίας και
Χριστού, σαν να αναπτύσσεται ένας εσωτερικός διάλογος. Σε πολλές
περιπτώσεις που ο Χριστός φέρεται στο δεξί χέρι της Θεοτόκου ο λαός
αποκαλεί την εικόνα Παναγία η Δεξιά η Δεξιοκρατούσα. Στον τύπο της
Βρεφοκρατούσης θα δούμε πολλές φορές την Παναγία Ένθρονη, χαρακτηριστική
η εικόνα του Έμμ. Τζάνε (1664). Ένθρονη επίσης ιστορείται και Παναγία η
Αγγελόκτιστος, η Κυρία των Αγγέλων, σε στάση μετωπική, ο Χριστός
κάθεται στα γόνατα Της, η δε Παναγία με στοργικότητα τον κρατεί στην
αγκάλη Της, ενώ το δεξί Της χέρι ακουμπά στον ώμο του Χριστού. Στην
εικόνα υπάρχει και η παρουσία δύο αγγέλων, στο άνω μέρος της εικόνος. Η
παράσταση της ένθρονης Παναγίας ήταν γνωστή από τις πρώτες εικονιστικές
μαρτυρίες, αλλά βέβαια κατά τον 15ο και 16ο αιώνα, χάρη στους Κρητικούς
ζωγράφους, έγινε ευρύτατα γνωστή. Οι περισσότερες γνωστές κρητικές
εικόνες στον τύπο αυτό προέρχονται από το εργαστήριο του Αν. Ρίτζου. Στα
γνωστά εικονογραφικά πρότυπα με ελάχιστες διαφορές, κινούνται και τα
άλλα εικονογραφικά έργα, που έχουν ως θέμα τους την Κυρία Θεοτόκο. Αυτές
είναι οι παραστάσεις της Ζωοδόχου Πηγής, της Φλεγόμενης Βάτου, της
Ρίζης του Ιεσσαί, της Δεήσεως, όπου παριστάνεται η Παναγία, με τον Τίμιο
Πρόδρομο να παραστέκουν τον Χριστό (το λεγόμενο τρίμορφο), στον τύπο
επίσης της Ελεούσης απαντώνται οι εικόνες Παναγία η Αμίαντος ή
Αμόλυντος, η Γαλακτοτροφούσα, το Ρόδον το Αμάραντον και πάμπολλες άλλες
εικόνες που είναι ταυτισμένες με κάποιες ιδιαίτερες περιοχές, απ’ όπου
παίρνουν και το όνομά τους. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι παραστάσεις που
έχουν να κάνουν με τη ζωή της Παναγίας και με τη δράση Της.
Αναφέρουμε ενδεικτικά, κάποιες παραστάσεις διότι η κάθε μία από μόνη
της αποτελεί ένα ολόκληρο κεφάλαιο μελέτης, όπως Επταβηματίζουσα, η
Γέννηση της Θεοτόκου, Τα Εισόδια, ο Ευαγγελισμός, η Ανάληψη, ο Ασπασμός
με την Ελισάβετ, η παρουσία Της στη Γέννηση του Χριστού, στην Υπαπαντή,
στο Θείο Πάθος, στα Θαύματα του Χριστού (γάμος εν Κανά κλπ.) και βεβαίως
η μεγαλειώδης παράσταση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Η λατρεία, η αγάπη και ο θαυμασμός προς την Παναγία έδωσε όχι μόνο
πλήθος ονομάτων, αλλά και πλήθος θεμάτων εικονογραφικών, που δημιούργησε
ο σεβασμός, η ευσέβεια, και η πίστη, του λαού μας. Όσα και να γράψει
κανείς θα είναι πολύ φτωχά για να υμνήσουν την Παναγιά μας, τη γλυκύτατη
μητέρα του κόσμου. Οι ποιητές μας αφιέρωσαν αρκετούς ύμνους και οι
υμνογράφοι μας κατέγραψαν το δόγμα, δηλαδή την εμπειρία της Εκκλησίας
για τη Θεοτόκο, και ακόμα δεν είμαστε βέβαιοι αν κατάφεραν να
περιγράψουν τη μορφή Της.
Εμείς απλώς ψελλίσαμε κάποιες λέξεις περιγράφοντας τη μορφή της
Θεοτόκου στη βυζαντινή τέχνη και ως επίλογος έρχεται η φράση του ποιητή
του ειρμού της θ’ ωδής των Χριστουγέννων: «Ω ξένον θαύμα, καινουργών τους φθαρέντας και προς φως επανάγον το ανέσπερον Κόρη».
Πηγή: Περιοδικό «Ερώ», Κέντρο Ενότητος και Μελέτης-Προβολής των Αξιών μας, τεύχος 9ο, Ιανουάριος-Μάρτιος 2012, Θεσσαλονίκη