ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΩΣ ΤΩΝ ΟΣΙΩΝ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ ΠΑΠΟΥΛΑΚΟΥ ΚΑΙ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΚΟΛΛΥΒΑ
Από
τον υπογράφοντα Καθηγητή Νικήτα Αμβροσιάδη, λάβαμε το ακόλουθο κείμενο
επί της διακηρύξεως των Οσίων Χριστοφόρου του Παπουλάκου και Διονυσίου
του Κολλυβά, καθώς και την κοινή εικόνα τους, τα οποία και καταχωρούμε
στη συνέχεια.
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΔΙΑΚΗΡΥΧΘΗΚΑΝ ΟΙ ΟΣΙΟΙ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ Ο
ΠΑΠΟΥΛΑΚΟΣ ΚΑΙ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ Ο ΚΟΛΛΥΒΑΣ
Καθηγητή Νικήτα Αμβροσιάδη
Από δημοσιεύματα στο Διαδίκτυο (kirykos.livejournal.com και churchsynaxarion. blogspot.com) πληροφορηθήκαμε, ότι ο Παλ/της Μητροπολίτης
Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Κήρυκος (του ευρύτερου χώρου των Ματθαιϊκών
Παλαιοημερολογιτών), προχώρησε στη διακήρυξη της αγιότητας των Οσίων
Χριστοφόρου Παπουλάκου και Διονυσίου Κολλυβά, κάτι που έπρεπε να έχει κάνει η
κρατούσα Εκκλησία της Ελλάδος εδώ και πολλές δεκαετίες.
Αν και ο εν λόγω Αρχιερεύς εκφράζει ένα μικρό μέρος
των Ελλήνων Παλαιοημερολογιτών, η πράξη του αυτή έχει πολύ μεγάλη ποιμαντική και
ιστορική σημασία, διότι:
Α. Εκφράζει το εκκλησιαστικό πλήρωμα, την συνείδηση
της Εκκλησίας της Ελλάδος, στο κλίμα της Οποίας γεννήθηκαν, ανδρώθηκαν,
ομολόγησαν την Πίστη και ουσιαστικά μαρτύρησαν γι’ αυτήν και τελικά αγίασαν οι δύο Όσιοι.
Β. Ο εν λόγῳ
Επίσκοπος βρίσκεται σε κοινωνία με τοπικές Παλ/κές Εκκλησίες στη Ρωσία,
Ρουμανία, Κύπρο και Κένυα και προεδρεύει Συνόδου 7 συνολικά Αρχιερέων· έτσι η μνήμη των νεοφανών αυτών Οσίων Πατέρων
της καθόλου Ορθοοδόξου Εκκλησίας, θα διαδοθεί και στις χώρες αυτές.
Μας προξενεί λύπη το γεγονός, ότι η διοικούσα Εκκλησία
(Οικουμενικό Πατριαρχείο και Εκκλησία της Ελλάδος), δεν έχει προχωρήσει ακόμη σε ανάλογη πράξη, κάτι που ασφαλώς θα είχε
άλλο ποιμαντικό κύρος και άλλη ιστορική και σημειολογική βαρύτητα. Όμως η
διοικούσα Εκκλησία, όχι μόνο στο πρόσωπο
ωρισμένων Μητροπολιτών της, αλλά και σε επίπεδο επίσημης πολιτικής, συνεχίζει την δουλοπρέπεια της Βαυαροκρατίας,
παρά το γεγονός ότι οι Όσιοι Χριστοφόρος και Διονύσιος «τώρα δικαιώνονται»
(μάλλον από ετών έχουν δικαιωθεί). Τώρα που ο λαός μας βιώνει ένα στιγνό
καθεστώς ξενοκρατίας (σε πρώτη φάση οικονομικής και να φυλάξει ο Θεός να μην
χαθεί και η εθνική κυριαρχία), οι Όσιοι είναι εξαιρετικά επίκαιροι, διότι το
«κινδυνευόμενον» πέραν των υλικών είναι «από αιώνος» τα πευματικά, «αυτή αύτη»
η Ορθόδοξη Πίστη, την οποία βίωσαν οι Όσιοι, κήρυξαν και μετέδωσαν και για την
οποία τελειώθηκαν ως Ομολογητές, ο δε Παπουλάκος και ως Μάρτυρας.
Προσωπικά δεν περιμένω από τους Έλληνες Επισκόπους (εκτός
ολίγων εξαιρέσεων βέβαια) τίποτα, πέραν της χλιδάτης και πομπόδους χοροστασίας
σε πανηγύρια. Μου αρκούν και με εκφράζουν όσα γράφει ο Καθηγητής Χρήστος
Γιανναράς σε πρόσφατο άρθρο του. Όλοι γνωρίζουμε τι ποιότητα ανθρώπινων
χαρακτήρων υπάρχει στο Επισκοπικό σώμα.
Το «yes men» («ναι σε όλα») των πολιτικών προς τα ξένα κέντρα
αποφάσεων, ισχύει και στους Αρχιερείς, με το «ναι σε όλα» προς τον εκάστοτε
Πατριάρχη ή Αρχιεπίσκοπο. Οπότε, εφ’ όσον οι Πατριάρχες και Αρχιεπίσκοπου είναι
λόγῳ βίου και Πίστεως αντίθετοι προς τους Αγίους του Θεού, γιατί να τους
διακηρύξουν;
Το Επισκοπικό σώμα έχει πάψει από πολλού να εκφράζει
το εκκλησιαστικό σώμα. Μειοδοσία στην Πίστη (Οικουμενισμός), ηθικός εκφυλισμός
(σε σημείο να δικαιώνεται ο π. Ιω. Ρωμανίδης που είπε, ότι «η Εκκλησία
κινδυνεύει από τον Κιναιδισμό»), παιχνίδια εξουσίας πάνω σε έναν λαό που
χρειάζεται επανευαγγελισμό, αγιομαχία (όπου
δεν συμφέρει τις νέες εκκλησιολογικές τάσεις) ή αγιοκατατάξεις (όπου
συμφέρει το παγκάρι), πλουτισμός σε βάρος ενός ποιμνίου που εξαθλιώνεται,
Επίσκοποι/Πρίγκιπες χειρότεροι του Τσαρικού καθεστώτος.
Τι να περιμένει
κανείς από τέτοιου είδους ανώτερους ρασοφόρους υπαλλήλους της Ελληνικής
Δημοκρατίας; Την αναγνώριση της πτωχείας του εθνεγέρτου Παπουλάκου; Ή την
διακονία των Ελληνικών Γραμμάτων, όπως την άσκησε ο Διονύσιος;
Θα ήταν εξαιρετικά παράξενο αν η εκκλησιαστική μας
ηγεσία άκουγε την φωνή του ποιμνίου της (κληρικών και λαϊκών) ή τουλάχιστον
έβλεπε, ότι η τιμή των εν λόγῳ Οσίων
Πατέρων, παρά την δική της σιγή, έχει διαδοθεί στα πέρατα της οικουμένης, όπου
υπάρχει ελληνορθόδοξο στοιχείο και οι Όσιοι τιμώνται ήδη από τον λαό μας, όπως
η εκκλησιαστική τάξη και πράξη προβλέπει (με ναούς, εικόνες και ακολουθίες). Ή
ότι τα Λείψανά τους τιμώνται ως άγια και
έχουν ήδη διασπαρεί, «προς ευλογίαν των πιστών».
Ο Μητροπ. Θήρας Επιφάνιος, σε επιστολή του προς τον
σφόδρα πολέμιο του Παπουλάκου Μητροπ. Ηλείας Γερμανό, γράφει μεταξύ άλλων τα
εξής:
«Ουδέποτε εφαντάσθην, άγιε Ηλείας, ότι
έμελλόν ποτε να απολογηθώ, διότι ο ευσεβής κλήρος και λαός της Μητροπόλεώς μου
υπολήπτεται και διαφερόντως ευλαβείται τον Χριστοφόρον, δια την γόνιμον και
καρποφόρον εν Θηρα κηρυκτικήν του δράσιν. Θα ήμην μάλιστα ο τελευταίος, όστις
θα απέτρεπον το ποίμνιόν μου του να αποδίδη τιμήν εις άνδρα Χριστιανόν
Ορθόδοξον και βεβαπτισμένον, έχοντα συνείδησιν των εαυτού πράξεων επιδείξαντα
θαρραλέαν εμμονήν εις την χριστιανικήν πίστιν, διαπρύσιον κήρυκα του
Ευαγγελίου, «διακριθέντα εις τα υπέρ της Ορθοδοξίας ηρωϊκά αγωνίσματα και
παθήματα αυτού και τον οσιοπρεπή καθόλου βίον αυτού» και μάλιστα ασυμβίβαστον
και δια τούτο διωχθέντα αποινώς, συκοφαντηθέντα και περιορισθέντα υπό της τότε
Ιεράς Συνόδου, διότι δεν συνεμορφώθη προς τας υποδείξεις αυτής».
Η ενέργεια του Παλ/του Μητροπ. Κηρύκου (χωρίς να
γνωρίζω τον άνδρα), καταγράφεται ήδη από την Ιστορία. Αλλά και ο λαός του Θεού
δεν παραμένει αδιάφορος. Ήδη, όπως πληροφορούμαι, κάποιοι Χριστιανοί (του Νέου Hμερολογίου μάλιστα), προτίθενται να διαθέσουν στη
Μητρόπολή του, οι μεν οικόπεδο στην περιοχή Καλαβρύτων για την ανέγερση Ναού
του οσ. Χριστοφόρου (ο κ. Κων. Κατσιάρης, Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Συλλόγων
«Ο αρχαῖος Κλείτωρ», ο οποίος σύρεται στα Δικαστήρια από τον Μητροπ. Ηλείας
(!!!), επειδή δέχεται την αγιότητα του Παπουλάκου), οι δε προσωπική εργασία για
την ανέγερση του Ναού (ο κ. Παν. Σουλελές, πρ. Πρόεδρος του Συλλόγου
Αγιονικολαϊτών Κλειτορίας και άλλοι).
Λυπούμεθα, αλλά δεν απαγοητευόμεθα. Ελπίζουμε στο
άμεσο μέλλον να ελεήσει ο Θεός την Εκκλησία Του και να αναδείξει Μάρκους
Ευγενικούς και Γρηγορίους Παλαμάδες, όπως γράφει ο νεοδιακηρυχθείς Άγιος
Παΐσιος ο Αγιορείτης, σε κείμενο που επανέφερε στη δημοσιότητα (προς τιμή του)
ο Μητροπ. Γόρτυνος Ιερεμίας.