Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος: Νὰ λές στὴν γυναῖκα σου ὅτι τὴν ἀγαπᾶς καὶ νὰ τῆς τὸ δείχνεις!
Ἀναρτήθη: 3 Δεκεμβρίου 2016 09:43 AM PST
Θεοῦ πλάσμα εἶναι
ἡγυναίκα. Μέ τήν ἀποστροφή σου δέν προσβάλλεις ἐκείνην, ἀλλά τό
Δημιουργό της. Τί δικό της ἔχει; Ὁ Κύριος δέν τῆς τά ἔδωσε ὅλα;
Μά καί τήν ὄμορφη
γυναίκα μήν τήν παινέψεις, μήν τήν θαυμάσεις. Ὁθαυμασμός τῆς μιᾶς καί
ἡπεριφρόνηση τῆς ἄλλης δείχνουν ἄνθρωπο ἀκόλαστο. Τήν ὀμορφιά τῆς ψυχῆς
νά ζητᾶς καί τό Νυμφίο τῆς Ἐκκλησίας νά μιμεῖσαι.
Ἡ σωματική ὀμορφιά, πέρα
ἀπό τό ὅτι εἶναι γεμάτη ἀλαζονεία, προκαλεῖζήλεια, πόλλες φορές μάλιστα
καί ἀβάσιμες ὑποψίες. Δέν χαρίζει, ὅμως ἡδονή; Γιά λίγο, ναί· γιά ἕνα
μήνα ἤ δύο, ἤτό πολύ γιά ἕνα χρόνο· ὕστερα, ὄχι πιά. Γιατί, λόγῳτῆς
συνήθειας, δέν σοῦκάνει πιά αἴσθηση ἡὀμορφιά, ἡὁποία ὅμως διατηρεῖτήν
ἀλαζονεία της. Κάτι τέτοιο δέν συμβαίνει στήν περίπτωση μιᾶς γυναίκας
πού δέν ἔχει ἐξωτερική ὀμορφιά, ἔχει ὅμως ἐσωτερική. Ἐκεῖεἶναι φυσικό
ἡἡδονή καί ἡἀγάπη τοῦσυζύγου νά παραμένουν ἀπ’ τήν ἀρχή ὡς τό τέλος
ἀμείωτες, γιατί προέρχονται ἀπό ὀμορφιά ψυχῆς καί ὄχι σώματος...
Ὅπως ὁ Κύριος φροντίζει
στοργικά τήν Ἐκκλησία, δηλαδή ὅλους ἐμᾶς, γιατί εἴμαστε μέλη Του, σάρκα
Του καί ὀστά Του- καί αὐτό τό γνωρίζετε καλά ὅσοι συμμετέχετε στά ἱερά
μυστήρια-, ἔτσι καί ὁἄνδρας ὀφείλει νά φροντίζει στοργικά τή γυναίκα
του, γιατί δημιουργήθηκε ἀπ αὐτόν, εἶναι κομμάτι τοῦσώματός του.
“Γι’ αὐτό”, λέει ἡ Γραφή,
“θά ἐγκαταλείψει ὁἄνδρας τόν πατέρα του καί τή μητέρα του, γιά νά ζήσει
μαζί μέ τή γυναίκα του΄ καί (μέ τή συζυγία) θά γίνουν οἱδυό τους μιά
σάρκα”, ἕνα σῶμα, ἕνας ἄνθρωπος (Γέν. 2, 24΄ Ἐφ. 5, 31). Νά καί τρίτος
λόγος. Δείχνει δηλαδή ὅτι, ἀφοῦἐγκαταλείψει ὁἄνδρας ἐκείνους πού τόν
γέννησαν, δένεται μ’ ἐκείνην. Ἀπό δῶκι ἐμπρός ἡσάρκα, ὁπατέρας καί
ἡμητέρα, δημιουργεῖτό παιδί, πού γεννιέται ἀπό τήν ἕνωση τῶν σπερμάτων
τους. Ὥστε καί οἱτρεῖς εἶναι μιά σάρκα, ὅπως κι ἐμεῖς μέ τό Χριστό
εἴμαστε μιά σάρκα, ἕνα σῶμα.
Ὅση, λοιπόν, ἀγάπη ἔχεις
στόν ἑαυτό σου, τόση ἀγάπη θέλει ὁΘεός νά ἔχεις καί στή γυναίκα σου.
Δέν βλέπεις ὅτι καί στό σῶμα μας πολλές ἀτέλειες ἤἐλλείψεις ἔχουμε;
Ὁἕνας ἔχει πόδια στραβά, ὁἄλλος τά χέρια παράλυτα, ὁτρίτος κάποιο ἄλλο
μέλος ἄρρωστο κ.ο.κ. Καί ὅμως, δέν τό κακομεταχειρίζεται οὔτε τό κόβει·
ἀπεναντίας μάλιστα, τό φροντίζει καί τό περιποιεῖται περισσότερο ἀπ’ ὅσο
τά ὑγιῆμέλη του, καί ὁλόγος εἶναι εὐνόητος.
Ὅσο ἀγαπᾶς, λοιπόν, τόν
ἑαυτό σου, τόσο ν’ ἀγαπᾶς καί τή γυναίκα σου. Ὄχι μόνο γιατί ὁἄνδρας καί
ἡγυναίκα ἔχουν τήν ἴδια φύση, ἀλλά καί γιά μιάν ἄλλη σπουδαιότερη
αἰτία:
Γιατί δέν εἶναι πιά δύο ξεχωριστά σώματα, ἀλλά ἕνα· καί ὁἄνδρας εἶναι τό κεφάλι, ἐνῶἡγυναίκα τό σῶμα.
Λοιπόν, τελείωσε ἡγιορτή
τοῦγάμου; Ἔφυγαν οἱκαλεσμένοι; Ἔμεινες μόνος μέ τή νύφη, τή σύζυγό σου;
Μήν πετάξεις ἀμέσως ἀπό πάνω σου τή σοβαρότητα, ὅπως κάνουν οἱἀκόλαστοι
ἄνδρες. Διατήρησέ την γιά πολύ καιρό, καί μεγάλο κέρδος θά ἔχεις. Τώρα,
στό πρῶτο διάστημα τοῦγάμου, πρίν ‘παραγνωριστεῖτε’ καί ἀποκτήσετε
ἐλευθεριότητα στίς σχέσεις σας, ὅταν ἀκόμα ἡγυναίκα εἶναι συγκρατημένη
ἀπό κάποια ντροπαλότητα καί συστολή, εἶναι ἡκαλύτερη εὐκαιρία γιά νά τή
φέρεις στά νερά σου καί νά τῆς ἐπιβάλεις, καλότροπα καί συνετά, τίς
ἀρχές σου. Γιατί ὅταν ἡγυναίκα ξεθαρρέψει, τά κάνει ὅλα ἄνω κάτω. Καλό
θά εἶναι, λοιπόν, νά διατηρήσεις τήν αἰδημοσύνη της ὅσο μπορεῖς
περισσότερο. Καί πῶς θά τό κατορθώσεις αὐτό; Ὅταν κι ἐσύ δείχνεις ὅτι
δέν ἔχεις λιγότερη συστολή ἀπ’ αὐτήν· ὅταν εἶσαι λιγόλογος, σοβαρός,
λογικός. Ἔτσι θά σέ ἀκούσει καί θά δεχθεῖθέλοντας καί μή, ὅσα θά τῆς
πεῖς. Μά πιό πρόθυμα θά τά δεχθεῖ, ἄν τῆς φανερώσεις πλούσια τήν ἀγάπη
σου· γιατί τίποτ’ ἄλλο δέν συντελεῖτόσο στό νά πειστεῖἕνας ἄνθρωπος στά
λόγιά μας, ὅσο τό νά καταλάβει ὅτι τοῦτά λέμε μέ ἀγάπη καί ἀπό ἀγάπη.
Καί πῶς θά τῆς δείξεις τήν ἀγάπη σου; Ἄν τῆς πεῖς λ.χ.:
«Δεν
θέλησα νά πάρω ἄλλη γυναίκα, καί μάλιστα πλουσιοκόρη ἤἀρχοντοπούλα.
Προτίμησα ἐσένα γιά τόν καλό σου χαρακτήρα, τή σεμνότητα, τήν πραότητα,
τή σωφροσύνη. Γιατί ἔχω μάθει νά περιφρονῶτόν πλοῦτο σάν κάτι
τιποτένιο, κάτι πού ἀποκτοῦν οἱληστές, οἱἀνήθικοι καί οἱἀπατεῶνες. Ἐμένα
μέ σαγήνεψε ἡἀρετή τῆς ψυχῆς σου, πού τήν προτιμῶἀπό κάθε πλοῦτο. Ἕνα
συνετό κορίτσι, πού ζεῖμέ εὐσέβεια, ἀξίζει ὅσο ὅλη ἡοἰκουμένη. Γι’ αὐτό
σ’ ἀγάπησα, σ’ ἀγαπῶκαί πάνω ἀπ’ τή ζωή μου σέ βάζω. Τίποτα δέν εἶναι
ἡπαροῦσα ζωή. Προσεύχομαι, λοιπόν, καί παρακαλῶτόν Θεό καί κάνω ὅ,τι
μπορῶγιά ν’ ἀξιωθοῦμε τή ζωή μας ἔτσι νά τήν περάσουμε, ὥστε καί στή
Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν νά εἴμαστε μαζί. Γιατί ἡπαροῦσα ζωή καί σύντομη καί
προσωρινή εἶναι· ἄν ὅμως ἀξιωθοῦμε νά τήν περάσουμε εὐαρεστώντας τό
Θεό, καί μαζί καί μέ τό Χριστό θά εἴμαστε αἰώνια, μέσα σέ ἀπερίγραπτη
εὐφροσύνη. Ἐγώ πάνω ἀπ’ ὅλα βάζω τήν ἀγάπή μου γιά σένα, καί τίποτα δέν
θά μοῦεἶναι τόσο δυσάρεστο καί βαρύ ὅσο τό νά τά χάσω καί πάμφτωχος νά
γίνω καί σέ μεγάλο κίνδυνο νά βρεθῶκαί ὁ,τιδήποτε νά πάθω, ὅλα ὑποφερτά
καί ἀνεκτά θά μοῦεἶναι, φτάνει οἱσχέσεις μου μαζί σου νά εἶναι καλές.
Εἶναι, ὅμως ἀνάγκη νά κάνεις κι ἐσύ τά ἴδια. ὉΘεός θέλει νά εἴμαστε
δεμένοι ἀμοιβαῖα καί ἀδιάσπαστα μέ τό δεσμό τῆς ἀγάπης. Ἄκου τί λέει
ἡΓραφή: “Θά ἐγκαταλείψει ὁἄνδρας τόν πατέρα του καί τή μητέρα του, γιά
νά ζήσει μαζί μέ τή γυναίκα του”. Ἄς μήν ἔχουμε, λοιπόν, καμιά μικρόψυχη
πρόφαση. Δέν πᾶν’ νά χαθοῦν τά χρήματα, οἱὑπηρέτες καί οἱτιμές! Ἐγώ
πάνω ἀπ’ ὅλα βάζω τήν ἀγάπη μου γιά σένα».
Ἀπό πόσα πλούτη, ἀπό
πόσους θησαυρούς δέν θά εἶναι ποθεινότερα τά λόγια τοῦτα στή γυναίκα! Νά
τῆς λές ὅτι τήν ἀγαπᾶς, χωρίς νά φοβᾶσαι μήπως κάποτε τό πάρει πάνω της
καί τό ἐκμεταλλευθεῖ. Οἱἄσεμνες γυναῖκες, πού πηγαίνουν μέ τόν ἕνα καί
μέ τόν ἄλλο εἶναι φυσικό νά τό παίρνουν ἐπάνω τους μέ τέτοια λόγια. Μία
καλή κοπέλα, ὅμως ὄχι μόνο δέν θά ξιπαστεῖ, ἀλλά καί θά ταπεινωθεῖ.
Δεῖξε μάλιστα ὅτι σοῦἀρέσει πολύ νά μένεις μαζί της, ὅτι προτιμᾶς νά
μένεις στό σπίτι γιά χάρη της, παρά νά βρίσκεσαι μέ τούς φίλους σου. Νά
τήν τιμᾶς περισσότερο ἀπό τούς φίλους σου, περισσότερο ἀκόμα κι ἀπό τά
παιδιά σας. Καί αὐτά γιά χάρη της νά τ’ ἀγαπᾶς. Ἄν κάνει κάτι καλό, νά
τήν παινεύεις καί νά τήν θαυμάζεις. Ἄν πέσει σέ κάποιο σφάλμα, νά τή
συμβουλεύεις καί νά τή διορθώνεις μέ καλό τρόπο.
Ἄν ἔτσι πορεύεσαι στό γάμο σου καί τέτοια διδάσκεις τή γυναίκα σου, δέν θά εἶσαι κατώτερος και απόἕναν μοναχό.
Αποσπάσματα από το κεφάλαιο
«Η χριστιανική συζυγία»
του βιβλίου «Θέματα ζωής»
Ι.Μ. Παρακλήτου