Ἡ Παναγία μας ἡ πρώτη Μυροφόρος!
Στα τροπάρια της Εκκλησίας
αναφέρεται ότι ο άγγελος Κυρίου μετέφερε στην Παναγία το μήνυμα ότι
αναστήθηκε ο Χριστός. "Ο άγγελος εβόα τη Κεχαριτωμένη αγνή Παρθένε Χαίρε
και πάλιν ερώ χαίρε, ο σός Υιός ανέστη τριήμερος εκ τάφου". Βέβαια,
μέσα στα Ευαγγέλια δεν αναφέρεται ρητώς ότι η Παναγία είδε τον Αναστάντα
Χριστό. Υπάρχουν όμως φράσεις που αναφέρονται στην "άλλη Μαρία".
Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος γράφει: "Οψέ
δε Σαββάτων, τη επιφωσκούση εις μίαν σαββάτων, ήλθε Μαρία η Μαγδαληνή
και η άλλη Μαρία θεωρήσαι τον τάφον" (Ματθ. κη', 1). Επίσης, αλλού
γίνεται λόγος για την "Μαρία Ιακώβου" (Λουκ. κδ', 10). Ο άγιος Γρηγόριος
ο Παλαμάς, ερμηνεύοντας αυτές τις περιπτώσεις, λέγει ότι πρόκειται για
την Παναγία, που ήλθε πρώτη στο μνημείο, και κατ’ αρχάς μεν έμαθε από
τον Αρχάγγελο Γαβριήλ ότι αναστήθηκε ο υιός της, έπειτα δε τον είδε, και
αυτή μόνη αξιώθηκε να πιάση με τα χέρια της τα πόδια Του. Όπως λέγει ο
άγιος Γρηγόριος, ήταν σωστό και δίκαιο πρώτη η Παναγία να πληροφορηθή το
ευαγγέλιο της Αναστάσεως και να δη αυτή πρώτη τον Αναστάντα Χριστό.
Αυτό, βέβαια, συνδέεται και με το ότι η Παναγία είχε φθάσει σε μεγάλη
καθαρότητα, αφού βίωσε από μικρό παιδί την θέωση. Το ότι οι Ευαγγελιστές
αποφεύγουν να πούν καθαρά ότι πρώτη είδε τον Χριστό η Παναγία έχει
μεγάλη σημασία, κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, γιατί δεν ήθελαν να
δώσουν αφορμή στους απίστους να αμφισβητήσουν το γεγονός της Αναστάσεως,
αφού το βεβαιώνει η μητέρα Του.
Η Παναγία, όπως παρέμεινε στον
Σταυρό μέχρι την τελευταία στιγμή, έτσι και πρώτη αυτή πήγε στο μνημείο
για να αλείψη με αρώματα το Σώμα του Χριστού. Αυτό έγινε όχι μόνο λόγω
της μητρότητος, αλλά λόγω και της υψηλής πνευματικής της καταστάσεως,
γιατί αυτοί που έχουν σε μεγάλο βαθμό πνευματική θεωρία, έχουν
μεγαλύτερη γνώση και τελειότερη αγάπη.
ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΟ