Γέροντας Φιλάρετος: Τήν προσευχή “Κύριε Ἰησού Χριστέ Υἱέ τοῦ Θεοῦ ἐλέησόν με” νὰ τὴν λέγετε ὁλόκληρην
Αφού
τέλειωσε τη θερμή προσευχή του αυτή, τότε, όπως μου αφηγήθηκε ο αδελφός
Δανιήλ, άρχισε να κάνει διδαχή με θείες θεωρίες, με υποθήκες αρετής και
με θεια επιτεύγματα.
Δηλαδή μας είπε, πώς, και με ποιο τρόπο μπορούμε να αρχίσομε τη νοερά
προσευχή, με ποιο τρόπο να αποφεύγομε τις πλάνες του διαβόλου, ο οποίος
με τέχνη σπέρνει τα ζιζάνια του εγωισμού και της υπερηφάνειας στο μυαλό
και στην καρδιά εκείνων, πού θέλουν να αγωνιστούν και να προκόψουν στη
θεία αύτη αρετή και να μπουν στον πνευματικό αγώνα, και ότι αυτοί, θα
πρέπει να παλέψουν στήθος με στήθος με το διάβολο, θα συναντήσουν, μας
είπε, πολλές δυσκολίες, αλλά δεν πρέπει να δειλιάσουν, παρά με ταπείνωση
να επιμείνουν και να λένε όσες περισσότερες ώρες το 24ωρο μπορούνε τη
θεία προσευχή το «Κύριε Ιησού Χριστέ Υιέ του Θεού ελέησόν με», αλλά
παιδιά μου, προσέξτε αυτό πού θα σας ειπώ:
«Την προσευχή αυτή, να τη λέτε ολόκληρη και όχι όπως συνηθίζουν
μερικοί και την κόβουν, δήθεν για συντομία, και λένε τη μισή, αυτό είναι
πλάνη και απαράδεκτο από τους αγίους Πατέρες, διότι με το να
παραλείπομε το «Υιέ του Θεού» αφαιρούμε τη θεολογική έννοια της
προσευχής αυτής, η οποία είναι μεν απλή, αλλά είναι θεολογική και
συμπεριλαμβάνει ολόκληρο το Μυστήριο της ενσάρκου οικονομίας του Υιού
και Λόγου του Θεού, όπως λέγει κι ο άγιος Νικόδημος ο αγιορείτης, και
πρέπει να ξέρετε πώς η πλάνη του διαβόλου από το σημείο αυτό αρχίζει,
στους αγωνιζόμενους να αποκτήσουν τη θεία και ουράνια αύτη προσευχή, η
οποία πρέπει να γίνει ένα με την αναπνοή μας, κι όταν συνηθίσομε να την
λέμε σωστά από την αρχή, τότε ο νους μας θα καθαρίσει από κάθε γήινη
έννοια, εύκολα τότε θα μπαίνει ο νους μας στην καρδιά, η οποία στην αρχή
θα αρχίζει να πιέζεται, να πονεί, θα μας φέρνει δύσπνοια, στενοχώρια,
αν επιμείνομε να λέμε έντονα την ευχή, επιμένω ολόκληρη και όχι τη μισή,
τότε θα αρχίζουν να υποχωρούν τα πάθη και οι ανθρώπινες αδυναμίες, πού
μόνιμα φωλιάζουν στην καρδιά μας, η οποία άμα καθαρίσει τότε θα ανάψει
το λυχνάρι του θείου φωτός, δηλαδή θα αρχίσουν οι ουράνιες ελλάμψεις, θα
στηθεί ό θρόνος του Θεού και Αφού γίνουν όλα αυτά κι άλλα πολλά τα
όποια με την πράξη θα τα βρείτε μόνοι σας, τότε θα αρχίσουν οι
αποκαλύψεις και τα μυστικά επιτεύγματα της πνευματικής ζωής, πού άμα σας
αξιώσει ο Πανάγαθος Θεός θα δείτε, τότε μόνοι σας πλέον, με καθοδηγητή
τη θεία χάρι του Παναγίου Πνεύματος, θα προχωρήσετε άφοβα στην προκοπή
και πρόοδο της πραγματικής πνευματικής ζωής και θα σας αποκαλυφθούν
μυστήρια Θεού, τα οποία δεν λέγονται, παρά μόνον νοούνται και
αποκαλύπτονται».
ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΜΕ ΙΕΡΟΤΕΛΕΣΤΙΑ
Όταν τελείωσε αυτά και πολλά άλλα πού μας είπε και τα οποία δεν
μπορέσαμε να συγκρατήσομε, γιατί ήταν θεωρήματα με πολύ ψηλές έννοιες
πού καλά – καλά δεν καταλαβαίναμε, άλλα θαυμάζαμε και είπαμε μέσα μας:
Τι πνευματικός θησαυρός κρύβεται μέσα στο οστράκινο τούτο σκεύος! Όπως
λέγει κι ο απόστολος Παύλος: Εχομεν δε τον θησαυρόν τούτον —του αγίου
Πνεύματος— εν οστρακίνοις σκεύεσιν…» (Β’ Κορ. Δ’ 7). Μετά άπ’ αυτά μας
είπε: «Και τώρα, παιδιά μου, σας παρακαλώ να μου ψάλλετε τον «Εθνικό
ύμνο του Άθωνα», τον ύμνο της Παναγίας μας, πού είναι το «Άξιον εστίν».
Όταν το ψάλλαμε κι αυτό, τότε μας αγκάλιασε, μας έδωκε τον «εν Χριστώ»
ασπασμό και προφητικά μας είπε: «Αδέλφια μου και αγγελούδια της
Παναγίας, δεν πρόκειται να σας ξαναειδώ με τα μάτια του σώματος μου,
γιατί με κάλεσε ο Κύριος, με την πρεσβεία της Παναγίας και των
αγιορειτών Πατέρων, να με πάρει στα ουράνια θεία Σκηνώματα».
Κι άμα είπε αυτά μας έβγαλε έξω μέχρι την εξώπορτα της ασκητικής του
Καλύβας, και την άλλη μέρα, που πήγαμε να τον δούμε και να πάρουμε την
ευχή του, είχε οριστικά αναχωρήσει, όπως μας είπε, από τα γήινα, ήταν
σχηματισμένος πάνω στο ξύλινο κρεβάτι, είχε σταυρωμένα τα χέρια και τα
μάτια κλειστά, σαν να κοιμόταν τον φυσικό ύπνο, αλλά η μακαριά του ψυχή,
είχε πετάξει στα ουράνια και έτσι με οσιακό τέλος κοιμήθηκε τον ύπνο
των Μακάρων, Όπως «εδίψησε και επεπόθησεν ή ψυχή του εις τάς αυλάς του
Κυρίου».
Μετά το θάνατό του ανακαλύψαμε, πώς, κάτω από το ξύλινο κρεβάτι, ο
Γέρο – Φιλάρετος, είχε ένα μεγάλο ροζιάρικο κούτσουρο —ξύλο— επάνω στο
όποιο κοιμότανε, εκείνο τον λίγο ύπνο που επέτρεπε στο σώμα του. Το
κρεβάτι ήταν πάντα στρωμένο και η μόνη φορά πού ξάπλωσε σ’ αυτό ήταν
όταν πέθανε.
Αυτό λέγεται «χαμαικοιτία» και τυραννία του σώματος. Το ξύλο αυτό
κανείς δεν το είχε δει, γιατί την ήμερα το είχε κρυμμένο και σκεπασμένο
κάτω από το κρεβάτι.
ΚΑΙ ΜΙΑ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΣΤΟ ΓΗΡΑΣ ΤΟΥ
Λίγα χρόνια, πριν να φύγει από τον κόσμο τούτο, ένας κακοποιός
άνθρωπος έκλεψε ότι πολύτιμο είχε ό Γέρο – Φιλάρετος στην Καλύβα του,
δηλαδή όλα τα Πατερικά βιβλία πού είχε και μελετούσε, του τα έκλεψε. Η
Αστυνομική Αρχή, συνέλαβε τον κλέφτη με τα βιβλία στη Θεσσαλονίκη.
Ο κλέφτης, για να δικαιολογηθεί στην Αστυνομία, είπε πώς αγόρασε τα
βιβλία από το Γέρο – Φιλάρετο, που μένει στα Καρούλια. Η Αστυνομική Αρχή
αυτεπάγγελτα κατήγγειλε το Γέρο -Φιλάρετο για αρχαιοκαπηλία, πώς
πούλησε τα βιβλία πού είχαν αρχαιολογική αξία και θεωρούνται Κειμήλια.
Ήρθαν οι κλήσεις κι έπρεπε να παρουσιαστεί σαν κατηγορούμενος στο
δικαστήριο. Οι αδελφοί Δανιηλαίοι έμαθαν το λυπηρό αυτό γεγονός και
φρόντισαν αμέσως να ντύσουν με κάπως ευπρεπή ρούχα, να του βγάλουν τα
κουρελιασμένα, μπαλωμένα άλλα πεντακάθαρα ρούχα, που φορούσε σ Γέρο –
Φιλάρετος. Τέλος τον συνόδευσε ένας από την αδελφότητα μέχρι το
δικαστήριο στη Θεσσαλονίκη. Εκεί παρουσιάστηκε στο δικαστήριο χωρίς
δικηγόρο.
Ο κακοποιός διέθετε κάποιο, Ιωάννη Λαδά, πολύ δυνατό δικηγόρο, ο
οποίος με φοβερό κατηγορητήριο έπεισε τους δικαστές να είναι με το μέρος
του κακοποιού. Δυστυχώς πολλές φορές γίνεται η ανθρώπινη δικαιοσύνη
εύκολα να πείθεται στο κακό και πολύ δύσκολα να παραδέχεται το καλό και
να απονείμει δικαιοσύνη στο σωστό, γι’ αυτό έχομε πολλές άδικες
καταδίκες και δικαστικές πλάνες.
Ένας ευσεβής δικηγόρος, πού παρακολουθούσε την υπόθεση, και κατάλαβε
την απάτη του κλέφτη και την ψεύτικη ρητορεία του κατηγορούντος
δικηγόρου, ο οποίος γνώριζε την αλήθεια, αλλά διέστρεφε αυτήν, ανέλαβε
την υπεράσπιση του Γέροντα Φιλάρετου, άνευ αμοιβής, και αγόρευσε υπέρ
του αγίου και ευλαβέστατου Γέροντα, ο οποίος ήταν τόσο απλός και αγαθός,
πού όταν άκουσε το Δικηγόρο του αυτόν να αγορεύει και να υπερασπίζεται
το δίκιο του, θαύμαζε και έλεγε: «Που τα ξέρει όλα αυτά πού λέει, ο
ευλογημένος αυτός άνθρωπος; Φαίνεται θα έχει χάρι του Αγίου Πνεύματος,
για να τα λέει τόσο ωραία και μάλιστα τα λέει όπως ακριβώς έγιναν!»
Όταν ο πρόεδρος του δικαστηρίου, κάλεσε το Γέρο – Φιλάρετο να
ορκιστεί, τότε αυτός σηκώθηκε από το εδώλιο του κατηγορούμενου, πλησίασε
το ιερό ευαγγέλιο, έκαμε το σταυρό του τρεις φορές και ασπάσθηκε με
ευλάβεια το ευαγγέλιο.
Ο πρόεδρος τότε, με αυστηρό ύφος είπε στον Γέροντα, ότι πρέπει να
βάλει το χέρι του επάνω στο Ευαγγέλιο και να ορκιστεί. Ό Γέρων Φιλάρετος
ρώτησε τον πρόεδρο, τι είναι αυτό το βιβλίο κι ο πρόεδρος του είπε:
«Αυτό είναι το ευαγγέλιο, στο οποίο βάνουν, οι πιστοί χριστιανοί το χέρι
και ορκίζονται για να μας βεβαιώσουν πώς λένε την αλήθεια».
Ο Γέρο – Φιλάρετος είπε στον κ. πρόεδρο: «Αν αυτό όπως λέτε είναι το
ιερό Ευαγγέλιο, τότε σας παρακαλώ να ανοίξετε το Ε’ κεφάλαιο παράγραφος
34 στο κατά Ματθαίον ευαγγέλιο και θα ιδείτε ότι λέγει επί λέξει: «Εγώ
δε —δηλαδή ο Χριστός— λέγω υμίν μη ομόσαι όλως, μήτε εν τω ούρανω, ότι
θρόνος εστί του Θεού μήτε εν τη γη, ότι υποπόδιο εστί των ποδών αυτού
μήτε εις Ιεροσόλυμα, ότι πόλις εστί του μεγάλου βασιλέως μήτε εν τη
κεφαλή σου ομόσης, ότι ου δύνασαι μίαν τρίχα λευκή ή μέλαιναν ποιήσαι»
(Ματθ. Ε’ 34 – 37).
Ο πρόεδρος διέταξε τον Κλητήρα να ανοίξει το Ευαγγέλιο, αλλά όταν το
άνοιξε διεπιστώθη ότι έλειπε όλο εκείνο το φύλλο πού είχε την περικοπή
αυτή της διδασκαλίας του Κυρίου που αναφέρεται στον όρκο και τότε με
θάρρος ο Γέρο-Φιλάρετος είπε στον κ. πρόεδρο: «Κύριε πρόεδρε, με τη χάρι
του Θεού, -προσπαθούμε να φυλάμε αυτά πού ορίζει το Ιερό ευαγγέλιο του
Δεσπότη Χριστού, σαν γνήσιοι χριστιανοί, και εφ’ όσον ο ίδιος ο Χριστός
μας λέγει να μην ορκιζόμαστε, πώς εμείς να παραβούμε του Θεού την
εντολή, για να φυλάξομε «τα εντάλματα των ανθρώπων» (Ματθ. ιέ’ 9), πού
είναι οι δικές σας εντολές, να ορκίζονται οι άνθρωποι -πού λένε, πώς
είναι πιστοί χριστιανοί, και οι οποίοι καταπατούν και αθετούν την εντολή
Του αυτή, αλλα και εσείς ο ίδιος ορκίζεστε, λυπούμαι κ. πρόεδρε, πού
λέγεστε μόνον χριστιανοί, αλλά δεν φυλάττεται τις εντολές του Χριστού.
Ο πρόεδρος και οι δικαστές θίχθηκαν από τα καυτερά λόγια της αλήθειας
πού τους είπε ο Γέρο – Φιλάρετος, και για την άρνηση του όρκου τον
δίκασαν σε 9 μήνες φυλάκιση.
Ο Γέρων με χαρά δέχθηκε την καταδικαστική απόφαση και ήταν έτοιμος να
πάει στη φυλακή, αλλά οι παρευρισκόμενοι στο δικαστήριο ακροατές,
αγανακτισμένοι για την άδικη αύτη κρίση του δικαστηρίου, πού δε θέλησε
να τιμωρήσει τον κλέφτη και άδικα καταδίκασε τον οσιότατο και άγιο
Γέροντα, ενέργησαν αμέσως έρανο μεταξύ τους, πλήρωσαν το δικαστήριο και
γύρισε ο Γέρων, αδικημένος μεν, από την ανθρώπινη δικαιοσύνη, νικητής δε
και τροπαιούχος και υπέρμαχος της αλήθειας στην ασκητική του Καλύβα,
στα Καρούλια.
Όταν ήρθε στα Καρούλια, λέγει ο πάτερ Δανιήλ, τον ρωτήσαμε: «Πώς τα
πέρασες Γέροντα στη Θεσσαλονίκη; Πώς είδες τον κόσμο; Τι έγινε με το
δικαστήριο;»
Ο Γέρο – Φιλάρετος, με χαρούμενο πρόσωπο και το χαμόγελο στα χείλη,
όπως συνήθιζε να είναι πάντα, είπε :
«Αδελφοί μου, όλος ο κόσμος τρέχει
και προσπαθεί για τη σωτηρία του, εκτός από μένα τον αμαρτωλό», τίποτε
άλλο δεν μας είπε και κλείστηκε στον εαυτό του.
Στόν Θεό πρέπει κάθε δόξα στούς αἰῶνες Ἀμήν!