Ἡ συχνότης τῆς Θείας
Κοινωνίας*
Ὁσίου Γέροντος Παχωμίου ̔Ιδρυτοῦ τῆς Σκήτης τῶν ̔Αγίων Πατέρων τῆς Χίου καὶ Πνευματικοῦ Ὁδηγοῦ τοῦ Ἁγίου νεκταρίου
Αἱγίνης (1839-14.10.1905)
Καὶ τίς νὰ μὴ κλαύσῃ τὴν ἀμάθειαν, καὶ ἐλεεινὴν κατάστασιν τῶν σημερινῶν
ἱερέων μας; Ποῦ ἠκούσθη τοῦτο ποτέ, νὰ πηγαίνουν οἱ χριστιανοὶ εἰς τὴν ̓Εκκλησίαν, νὰ ζητοῦν νὰ
κοινωνήσουν, καὶ οἱ ἱερεῖς νὰ τοὺς ἐμποδίζουν, λέγοντες· μὴν
εἶναι τσουρβᾶς ἡ Κοινωνία; ̓Ακόμη δὲν εἶναι 40 ἡμέρες ὁποῦ ἐκοινώνησες, καὶ πάλιν ἔρχεσαι νὰ μεταλάβῃς; ̔Ωσαύτως καὶ τὴν πρώτην
ἑβδομάδα τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, γνωρίζω πολλοὺς ἄνδρας καὶ γυναῖκας ὁποῦ
βαστοῦν τριήμερον, καὶ πηγαίνοντες τὴν Τετάρτην εἰς τὴν Προηγιασμένην νὰ
κοινωνήσουν, καὶ τοὺς ἐμποδίζουν λέγοντες· ἀκόμη ἕως
ἐχθὲς ἔτρωγες κρέας, καὶ σήμερον ἦλθες νὰ κοινωνήσῃς; Καὶ δεύτερον
(λέγουσιν) ἡ Προηγιασμένη εἶναι διὰ τοὺς ἱερεῖς, καὶ ὄχι διὰ τοὺς
λαϊκούς. Φεῦ! τῆς ἀμαθείας καὶ ἀφροσύνης μας!
Σὺ μέν, ὦ ἄνθρωπε ἱερωμένε, ἀφ
̓ ἑσπέρας τρώγεις κρέας,
πολλάκις καὶ μεθυσμένος τυγχάνεις, ἴσως δὲ εἶσαι καὶ ἀνευλαβής, καὶ πηγαίνεις
καὶ λειτουργεῖς, καὶ αὐτὸς ὁποῦ νηστεύει μὲ τόσην εὐλάβειαν τὸν ἐμποδίζεις; Καὶ
τὸν καθυστερεῖς τοσαύτης ὠφελείας καὶ ἁγιασμοῦ.
Βλέπετε ἀμάθεια τῶν ἱερέων
μας; Αὐτὴ ἡ Προηγιασμένη (λέγουσιν) εἶναι τῶν ἱερέων, καὶ ὄχι τῶν κοσμικῶν· ὁ
Μέγας Βασίλειος λέγει· ἐγώ, τετράκις τῆς ἑβδομάδος κοινωνῶ τοὺς ἐνορίτας μου,
ὡσαύτως καὶ ὁ Χρυσόστομος καὶ ὅλη ἡ ̓Εκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Αὐτὴν τὴν συνήθειαν εἶχαν νὰ κοινωνοῦν 4 φορὲς τὴν
ἑβδομάδα· καὶ ἐπειδὴ τὴν Μεγάλην Τεσσαρακοστὴν Λειτουργία δὲν γίνεται μέσα εἰς
τὴν ἑβδομάδα, ἐσοφίσθησαν οἱ ῞Αγιοι Πατέρες νὰ ἐβγάζουν Προηγιασμένην, μόνον
καὶ μόνον διὰ νὰ κοινωνοῦν καὶ ἀνάμεσον τῆς ἑβδομάδος οἱ χριστιανοί, καὶ σὺ
λέγεις τῶν ἱερωμένων εἶναι ἡ Προηγιασμένη;
Καὶ βλέπε, ὦ ἀναγνῶστα, ἕως
ὅτου ἦταν αὐτὴ ἡ τάξις καὶ ἐσυχνοκοινωνοῦσαν οἱ χριστιανοί, ἐθερμαίνετο ἡ
καρδία τους ἀπὸ τὴν χάριν τῆς Ἁγίας Κοινωνίας, καὶ ἔτρεχαν εἰς τὸ μαρτύριον,
ὡσὰν τὰ πρόβατα· ῞Οστις λοιπὸν ἀπὸ τοὺς ἱερεῖς ἐμποδίζει τοὺς χριστιανοὺς ἀπὸ
τὴν ἄχραντον Κοινωνίαν, ἄς ἠξεύρῃ καλά, ὅτι μεγάλως ἁμαρτάνει. Δὲν λέγω ὅμως νὰ
κοινωνοῦμεν ἁπλῶς καὶ ὡς ἔλαχεν, ἀλλὰ μὲ τὴν πρέπουσαν προετοιμασίαν.
῎Ηκουσα ὅμως νὰ λέγουν τινὲς
ἱερεῖς· ὅτι ἐγὼ εἶμαι ἱερεὺς καὶ συχνολειτουργῶ καὶ κοινωνῶ, ἀλλὰ ὁ λαϊκὸς δὲν
ἔχει τὴν ἄδειαν. Εἰς τοῦτο, ἀδελφέ μου ἱερέα, ἔχεις μεγάλο λάθος· διότι εἰς τὴν
Κοινωνίαν δὲν διαφέρει εἰς τίποτε ὁ ἱερεὺς ἀπὸ τὸν λαϊκόν· διατί, σὺ ἱερεύς,
εἶσαι ὑπηρέτης τοῦ Μυστηρίου καὶ ὄχι πὼς ἔχεις τὴν ἄδειαν νὰ συχνοκοινωνᾷς καὶ
ὁ λαϊκὸς ὄχι. Εἰς τοῦτο ἔχω νὰ σοῦ φέρω πολλὰς ἀποδείξεις τῶν ̔Αγίων, ὅτι ἡ Κοινωνία τῶν
ἀχράντων Μυστηρίων εἶναι συγκεχωρημένον συνεχῶς νὰ μεταλαμβάνουν ἐξ ἴσου, χωρὶς
διαφοράν, καὶ ἀρχιερεῖς καὶ ἱερεῖς καὶ ἰδιῶται, καὶ ἄνδρες καὶ γυναῖκες, ἐκτὸς
τῶν τριγάμων· ὅσοι γὰρ ἔχουν 3 γυναῖκας παρμένας, ἐκεῖνοι μόνον 3 φορὲς
κοινωνοῦν τὸν χρόνον.
῎Εχω λέγω μυρίας ἀποδείξεις
περὶ τούτου, ἀλλὰ ποῖον νὰ σοῦ πρωτογράψω; Χρυσόστομον, Κλήμεντα, Συμεὼν Θεσσαλονίκης,
Δαβίδ; Ποῖον λέγω νὰ σοῦ πρωτοείπω; Εἰς τοῦτο ἔχω νὰ σοῦ φέρω τόσας πολλὰς ἀποδείξεις,
ὁποῦ χρειάζεται νὰ γεμίσω ἕνα βιβλίον ὁλόκληρον. Διὰ τοῦτο
κόπτω τὸν λόγον καὶ σοῦ λέγω
μὲ συντομίαν μόνον ἐτοῦτο· ὅταν δὲν θέλῃς νὰ συχνοκοινωνοῦν οἱ χριστιανοί,
διατί βαστάζεις τὸ ἅγιον Ποτήριον καὶ τὸ δείχνεις εἰς τοὺς χριστιανοὺς καὶ
φωνάζεις ἀπὸ τὸ ἅγιον Βῆμα· Μετὰ φόβου Θεοῦ, πίστεως καὶ ἀγάπης προσέλθετε, καὶ
πλησιάσατε
εἰς τὰ Μυστήρια νὰ
κοινωνήσετε; Καὶ ἔπειτα πάλιν ἐσεῖς οἱ ἴδιοι τοὺς ἐμποδίζετε, καὶ ψεύδεσθε
φανερά; Διατί ἀπὸ τὸ ἕνα μέρος τοὺς προσκαλεῖτε καὶ ἀπὸ τὸ ἄλλο μέρος τοὺς
διώχνετε;
____________________________________________________
(*)
̓Απὸ τὸ
βιβλιάριον:
« ̔Υπεράσπισις τῆς ̓Αληθείας καὶ Νίκη κατὰ τοῦ Διαβόλου»,
ἔκδοσις Ἱερᾶς Σκήτης ̔Αγίων Πατέρων Χίου, σελ.
76-78, ̓Αθῆναι 1985. ̓Επίσης βλ. τὸ ἀπόσπασμα
αὐτὸ καὶ στὸ ἐνδιαφέρον σύγγραμμα τοῦ Ἀντωνίου Ν. Χαροκόπου, «Ὁ Γέροντας Παχώμιος – ̔Ιδρυτὴς τῆς ̔Ιερᾶς Σκήτης τῶν ̔Αγίων Πατέρων τῆς Χίου», σελίδες 141-142, Ἀθῆναι, ἔτος 2003.