Τί μᾶς διδάσκει ἐδῶ ὁ ἃγιος Συμεών;
Ἂς τό δοῦμε ἀναλυτικά:
α) ὃτι οἱ κληρικοί ἃμα τῆ χειροτονίᾳ τους φοροῦν ἐνδύματα σ η μ α ν τ ι κ ά τῆς ἱερωσύνης. Μέ τά ράσα τους οἱ κληρικοί φανερώνουν στόν κόσμο τή δωρεά τῆς ἱερωσύνης πού ἔλαβαν. Ἡ ἱερωσύνη εἶναι ἡ ἔνσαρκη μαρτυρία σωτηρίας τοῦ κόσμου, ἡ ὁποία πρέπει νά φανερώνεται στούς μέν πιστούς καί καλοπροαιρέτους ὡς ἐλπίδα, στούς δέ ἀπίστους ὡς ἔλεγχος.
β) ὃτι τά ἐνδύματα αὐτά εἶναι σκοῦρα καί συνηθέστερα μαῦρα. Γιατί; Γιά νά δηλώνεται ἡ εὐλάβεια, ἡ συστολή ἡ ταπείνωση δηλ. τό κατά Χριστόν πένθος πού πρέπει νά χαρακτηρίζει τόν κληρικό. Ἐξάλλου τό μαῦρο χρῶμα εἶναι ἀπόλυτα συμβατό μέ τήν αἰσθητική τῆς ἐνδυμασίας γενικώτερα, τόσο τῆς ἐπισήμου ὃσο καί τῆς σύγχρονης καθημερινῆς, ἀνδρικῆς καί γυναικείας. Τό μαῦρο ράσο μέ τίς χειρίδες του, εἶναι ἐν ταυτιῶ ταπεινό καί μεγαλειῶδες, ὃπως εἶπε καί ὁ Γκόγκολ. (ἄς τ᾿ ἀκούσει ὁ κ. Μπούμης πού συνεχίζει νά μιλάει γιά δυνατότητα τῶν τοπικῶν συνόδων νά ἐπιτρέπουν ἀκόμα καί λευκά ράσα ἀ λά...Μπίν Λάντεν!).
γ) ὃτι τά ἱερατικά ἐνδύματα ε῏ναι ραμμένα σάν ἱμάτια δηλ. εἶναι
ε ὐ ρ ύ χ ω ρ α καί μ α κ ρ ι ά μέχρι τά πόδια χάριν εὐλαβείας καί γιά νά εἰκονίζεται ἡ εὐρυχωρία τῆς θείας ἀγάπης κατ᾿ εἰκόνα τὴς ὁποίας πρέπει νά ζεῖ καί νά κινεῖται ὁ ἱερεύς.
δ) ὃτι ὑπάρχουν κι ἄλλα ἱερατικά ἐνδύματα, ἀντίστοιχα μέ τό ζωστικό (ἀντερί) καθώς καί κ ά λ υ μ μ α κ ε φ α λ ῆ ς πού τότε ἦταν τό σκιάδιο καί τώρα εἶναι ὁ ...ἀπόγονος του τό καλλυμαῦχι.
ε) ὃτι ὃλη ἡ ἱερατική ἀμφίεση εἶναι ἓνας ζωντανός τύπος τοῦ Σταυροῦ ἐπειδή οἱ κληρικοί εἶναι λειτουργοί τοῦ Ἐσταυρωμένου, ἐπειδή πρέπει ἡ ζωή τους νά σφραγίζεται ἀπό φρόνημα σταυρικό καί μέ τήν ἀμφίεσή τους ἀκόμη νά κηρύττουν τόν λόγον τοῦ Σταυροῦ, ὁ ὁποῖος “τοῖς μέν ἀπολλυμένοις” (γιά ὃσους χλευάζουν τό ράσο κι ὃ,τι αὐτό κατά τή διδασκαλία τοῦ Ἁγίου Συμεών ἐκφράζει) “μωρία ἐστί, τοῖς δέ σωζομένοις” (γιά ὃσους τιμοῦν κι εὐλαβοῦνται τό τίμιο ράσο κι ὃ,τι αὐτό ἐκφράζει) δύναμις Θεοῦ ἐστί” (Κορ.Α᾿ 1,18). Αὐτά μᾶς λέγει ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Συμεών.
Ἂς τό δοῦμε ἀναλυτικά:
α) ὃτι οἱ κληρικοί ἃμα τῆ χειροτονίᾳ τους φοροῦν ἐνδύματα σ η μ α ν τ ι κ ά τῆς ἱερωσύνης. Μέ τά ράσα τους οἱ κληρικοί φανερώνουν στόν κόσμο τή δωρεά τῆς ἱερωσύνης πού ἔλαβαν. Ἡ ἱερωσύνη εἶναι ἡ ἔνσαρκη μαρτυρία σωτηρίας τοῦ κόσμου, ἡ ὁποία πρέπει νά φανερώνεται στούς μέν πιστούς καί καλοπροαιρέτους ὡς ἐλπίδα, στούς δέ ἀπίστους ὡς ἔλεγχος.
β) ὃτι τά ἐνδύματα αὐτά εἶναι σκοῦρα καί συνηθέστερα μαῦρα. Γιατί; Γιά νά δηλώνεται ἡ εὐλάβεια, ἡ συστολή ἡ ταπείνωση δηλ. τό κατά Χριστόν πένθος πού πρέπει νά χαρακτηρίζει τόν κληρικό. Ἐξάλλου τό μαῦρο χρῶμα εἶναι ἀπόλυτα συμβατό μέ τήν αἰσθητική τῆς ἐνδυμασίας γενικώτερα, τόσο τῆς ἐπισήμου ὃσο καί τῆς σύγχρονης καθημερινῆς, ἀνδρικῆς καί γυναικείας. Τό μαῦρο ράσο μέ τίς χειρίδες του, εἶναι ἐν ταυτιῶ ταπεινό καί μεγαλειῶδες, ὃπως εἶπε καί ὁ Γκόγκολ. (ἄς τ᾿ ἀκούσει ὁ κ. Μπούμης πού συνεχίζει νά μιλάει γιά δυνατότητα τῶν τοπικῶν συνόδων νά ἐπιτρέπουν ἀκόμα καί λευκά ράσα ἀ λά...Μπίν Λάντεν!).
γ) ὃτι τά ἱερατικά ἐνδύματα ε῏ναι ραμμένα σάν ἱμάτια δηλ. εἶναι
ε ὐ ρ ύ χ ω ρ α καί μ α κ ρ ι ά μέχρι τά πόδια χάριν εὐλαβείας καί γιά νά εἰκονίζεται ἡ εὐρυχωρία τῆς θείας ἀγάπης κατ᾿ εἰκόνα τὴς ὁποίας πρέπει νά ζεῖ καί νά κινεῖται ὁ ἱερεύς.
δ) ὃτι ὑπάρχουν κι ἄλλα ἱερατικά ἐνδύματα, ἀντίστοιχα μέ τό ζωστικό (ἀντερί) καθώς καί κ ά λ υ μ μ α κ ε φ α λ ῆ ς πού τότε ἦταν τό σκιάδιο καί τώρα εἶναι ὁ ...ἀπόγονος του τό καλλυμαῦχι.
ε) ὃτι ὃλη ἡ ἱερατική ἀμφίεση εἶναι ἓνας ζωντανός τύπος τοῦ Σταυροῦ ἐπειδή οἱ κληρικοί εἶναι λειτουργοί τοῦ Ἐσταυρωμένου, ἐπειδή πρέπει ἡ ζωή τους νά σφραγίζεται ἀπό φρόνημα σταυρικό καί μέ τήν ἀμφίεσή τους ἀκόμη νά κηρύττουν τόν λόγον τοῦ Σταυροῦ, ὁ ὁποῖος “τοῖς μέν ἀπολλυμένοις” (γιά ὃσους χλευάζουν τό ράσο κι ὃ,τι αὐτό κατά τή διδασκαλία τοῦ Ἁγίου Συμεών ἐκφράζει) “μωρία ἐστί, τοῖς δέ σωζομένοις” (γιά ὃσους τιμοῦν κι εὐλαβοῦνται τό τίμιο ράσο κι ὃ,τι αὐτό ἐκφράζει) δύναμις Θεοῦ ἐστί” (Κορ.Α᾿ 1,18). Αὐτά μᾶς λέγει ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Συμεών.